středa 3. července 2013

Recenze: Osamělý jezdec

Johnny Depp a Gore Verbinski se vydávají na další dobrodružství. Po vzkříšení pirátského žánru přesedlali na western, aby společně vyprávěli příběh indiána Tonta a muže zákona Johna Reida.

Zkraje se sluší podotknout, že snímek Osamělý jezdec volně navazuje na slavný seriál z padesátých let, který má v Americe status obrovského kultu a je velmi pravděpodobné, že nejnovější celovečerní adaptace nejednou odkazuje k něčemu, co většina evropských diváků nebude znát. Vyjma škorpióny požírajících králíků (?!) se nicméně daří vyprávět na originálu nezávislý příběh, respektive nemá divák pocit, že je něco v záběru zřejmě jen proto, že to bylo v původní show.

Přestože snímek po vzoru původního seriálu odkazuje svým jménem k muži zákona, v roli Tonta je Johnny Depp a tudíž mají obě postavy ve filmu stejně prostoru.  Vše začíná převozem nebezpečného desperáta Butchem Cavendishem (William Fitchner), vedle něhož sedí spoutaný Tonto, zatímco John Reid (Armie Hammer) se veze v kupé s obyčejnými cestujícími. Když vlak přepadnou bandité, je Butch osvobozen a Reid se společně se svým bratrem vydá po jeho stopě. Nakonec skončí po boku Tonta, který je trochu výstřední a v mnohém svým chováním připomíná Jacka Sparrowa (což můžete brát jako pozitivum nebo negativum, záleží čistě na nátuře).

Není to tak dávno, co se kiny prohnal nemastný/neslaný western Kovbojové a vetřelci, který se pokusil zaprášené schéma okořenit sci-fi složkou. Výsledek bohužel postrádal naléhavost žánrových souputníků (přestože se pokoušel působit stejně špinavě) a zoufale mu chybělo odlehčení. S tím druhým Osamělý jezdec celou dobu bojuje s proměnlivou úspěšností. Jeho gagy se dělí na geniálně groteskní (vtip s postaveným žebříkem na vlaku), použitelné (domlácený orchestr), zbytečné (vtip s koňským exkrementem ve vlasech) a zcela nepochopitelné (králíci!). Humor je značně nevyvážený a mohlo by ho být mnohem více, ale díky bohu, že tam alespoň nějaký je! Únavně předvídatelný příběh je alespoň pravidelně oživován a umožňuje vydržet předlouhou stopáž dvě a půl hodiny.

Osamělý jezdec bojoval od počátku o svou existenci pro přemrštěný rozpočet, díky čemuž museli tvůrci proškrtat scénář, aby se vešli do studiem požadované částky. Neškrtali dost. Řada scén má charakter vaty, rámování příběhem malého chlapce je zbytečné a i na ploše dlouhých 150 minut si tvůrci dovolí hned několik dějových kotrmelců bez řádného vysvětlení (namátkou - proč byl vůbec Tonto v úvodu vezen s Butchem a jak se poté dostal z vězení?). Filmu navíc dělá (podobně jako zmíněným Kovbojům a vetřelcům) medvědí službu PG13. Nemůžete dost dobře natočit western, kde se vyvražďují celé vesnice a záporák jí lidská srdce, a přitom tomu dodat fasádu neškodné zábavy pro celou rodinu. Tenhle kompromis prostě nefunguje.

Depp herecky nepřekvapí. Navzdory vizuální proměně je Tonto pouhou variací na slavného piráta. Rozdíl je akorát v tom, že opileckou prostořekost vystřídalo metaforické žvatlání . Příjemným překvapením je Armie Hammer v roli Reida, který nepostrádá potřebné charisma a jeho interakce s Deppem není vůbec špatná. Všichni ostatní jsou bohužel nezajímaví. Buď jsou oběťmi vlastní škatulky (záporáci), nebo nemají dostatek prostoru (bordelmamá Helena Bonham Carter).

Gore Verbinski na režijní sesli znovu potvrzuje, že si druhými Piráty sáhl na vrchol, k němuž se již zřejmě nikdy ani nepřiblíží. A bohužel se stále častěji zdá, že jeho hlavní Achillovou patou je příběh samotný. Jakmile dojde na akci či humorné scény (ideálně obojí), dokáže strhnout, sršet nápady a přeřadit do otáček, díky nimž se náhle snímek řítí ke svému finále se zdrcující jistotou. Naštěstí si v rámci Osamělého jezdce nechal to nejlepší na finální třicetiminutovku. Pokud se tedy prokousáte dvěma hodinami „nic moc zajímavého westernu“, dostane se vám aspoň úderné tečky. Byla by dokonalá, kdyby v ní režisér nevykrádal sám sebe (scéna se žebříček zde končí ve variaci na Sparrowův výstup na molo z prvních Pirátů) a kdyby postavy neskákaly jak Supermani.

Osamělý jezdec je (pocitově a zřejmě i reálně) nejdelším blockbusterem, jaký zatím letos dorazil do kin. Žádná vyložená katastrofa, jen zbytečně natahovaný film, jemuž by prospělo zkrácení. Kdo se s Reidem a Tontem na jejich cestu vydá, přežije nejspíš bez úhony. Počítejte ale s tím, že se během filmu budete dívat na hodinky. A čím náročnější jste, o to pomaleji čas bude ubíhat.

Hodnocení: 50%

P.S. Pokud mi někdo vysvětlí ty extrémně agresivní králíky, budu mu neskonale vděčný.