středa 16. dubna 2014

Recenze: Transcendence

Nikdo nemůže žít věčně. Nebo může? Oblíbený Johnny Depp v ambiciózní sci-fi debutujícího Wallyho Pfistera řeší etickou otázkou, zda by měl mít počítač vědomí, ideálně lidského původu. A chce, abyste ji řešili s ním.

Will Caster (Johnny Depp, který je fyzicky ve filmu cca 20 minut) je brilantní vědec, pokoušející se o stvoření dokonalé umělé inteligence. Když je společně s kolegy blízko úspěchu, udeří skupinka radikálů, kteří pokroku nepřejí. Zničí výzkumné materiály, hodně vědců zabijí a postřelí i Willa. Zásah sice přežije, kulka ale byla radioaktivní a díky tomu má jen pár týdnů života. Jeho žena Evelyn (Rebecca Hall) proto - v naději na udržení Willa při životě - přenese jeho vědomí do počítače. Jde o dosud nevyzkoušený experiment. Will se skutečně do počítače "otiskne", je ale otázkou, do jaké míry zůstal ve formě jedniček a nul sám sebou.

Nástřel sci-fi Trascendence zní bezesporu zajímavě a podle původních odhadů měl snímek stát štědrých 150 milionů dolarů. Vzhledem k tomu, že ho produkčně zaštítil Christopher Nolan (který nějakou dobu i dohlížel na natáčení) a režii/scénář si vzal na starost Nolanův oscarem oceněný dvorní kameraman Wally Pfister, mělo studio přirozeně zájem. Dvakrát tolik, když na palubu nastoupili společně s Deppem i Morgan Freeman, Paul Bettany nebo Cillian Murphy. Nakonec přesto došlo ke snížení rozpočtu na 100 milionů a je otázkou, kam se peníze poděly.

Ve filmu totiž není nic, co by onu částku připomínalo. Výprava je spíše z průměrnějšího ranku, trikově snímek ničím nevyniká a herci, vyjma Deppa, nemohli za svůj počet minut na plátně příliš dostat. Když vezmeme třeba nedávno uvedenou (a výrazně levnější) sci-fi Looper, nebo o něco nákladnější Počátek, jeví se vedle nich Trascendence jako chudý příbuzný.


A to je příznačné pro celý film. Herecky byste matnější drahý snímek hledali těžko. Johnny Depp byl za svou kariérou 2x vyloženě znuděný - když v polovině 90 let pokoušel akčně/dramatický žánr (V poslední chvíli) a o něco později jako manžel Astronautovy ženy. Nyní si přidává třetí zářez. Ostatní, snad vyjma Rebeccy Hall, která je bohužel zase nucena tančit jak tupě scenárista píská, nemají šanci zaujmout. Jejich profilace by nezabrala ani jednu větu a většinou mají ve filmu minimum prostoru. Dokonce i jindy nepřehlédnutelný Morgan Freeman je v obsazení jaksi do počtu.

Snímek měl určité produkční problémy a několikrát byl málem zrušen. Pravděpodobně došlo i k nějakým zásadním dějovým úpravám a přetáčkám. Jinak si lze těžko vysvětlit roli Lukase Haase (Doteky osudu), který je ve filmu 4 vteřiny čistého času! V koncových titulcích má dokonce jeho postava jméno. Z filmu se jí divák nedoví. A nedoví se toho víc. Scénář totiž naprosto netuší, o čem chce vyprávět. Základní myšlenka, kterou si tvůrci „vypůjčili“ z druhého Terminátora (=počítač chce řídit svět a budovat armádu), je spojena s příběhem Ježíšova vzkříšení (nepochopení lidí a jejich agrese vedoucí ke smrti a znovuzrození hrdiny). Bylo by to v pořádku, kdyby šlo někomu fandit. Jenže díky špatnému vykreslení situace není celou dobu jisté, co chtějí vlastně tvůrci říct. Byl záměrem vnitřní konflikt, které straně vlastně fandit? Nepovedlo se. Na konci to bude divákům jedno. 

Transcendence je sci-fi bez chuti a zápachu. Žádná scéna se nevryje do paměti, žádná z postav nestojí za zapamatování. Dvouhodinová nuda, sloužící jako přehlídka nevyužitých talentů. Wally Pfister dostal jedinečnou šanci a v ničem ji nedokázal využít. Druhou nejspíš jen tak mít nebude.

Hodnocení: 40%

5 komentářů:

  1. no a to som na to chcel dnes ist do kina :/

    OdpovědětVymazat
  2. On je to v podstatě artový film, nevhodný pro masového diváka. Ale dobrý třeba pro čtenáře P. K. Dicka :) Kdož nesnášíte Temné rytíře, Pány prstenů a podobné davy kladně přijímané filmy, pro vás Transcedence propadák nebude :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tenhle typ "omluvné" berličky nemám rád. Ano, je to v zásadě artový film, ale to nic nemění na tom, že hrozně špatně natočený, který nedokáže obhájit motivaci postav ani dostatečně pracovat se svými tématy. Že je něco až hypnoticky pomalé neznamená, že je to špatné (viz třeba Solaris s Clooneym), ale Transcendence má ambice velkého díla a přitom si ukousla víc, než s čím dokáže pracovat. Masový divák je mimo, artový (pokud mu nestačí "zelené poselství") se ale tvůrcům imho vysměje dvakrát tolik, protože ten, na rozdíl od masového, bude u film víc přemýšlet, což zvýrazní jeho nedostatky....

      Vymazat
  3. Tři měsíce čtu v recenzích a komentářích, jaká je Transcendence sračka. Celé tři měsíce mě to mrzí, protože se na film těším už od minulého roku. Téma filmu je prostě... famózně úžasně epicky koulervoucí. A to nejen protože danou oblast už roky studuji technicky a filozoficky, ale prostě - tvorba na podobné téma prostě není. A teď nemluvím o tématu umělé inteligence, pár tupých filmových či literárních kousků na toto téma se najde. Mluvím o tématu inteligence obecně. Ostatně to shledávám na filmu dokonalé - představená inteligence není "zlý" superpočítač, není to ani jakýsi egomaniak s neomezenou mocí. Will je prostě reálný, inteligentní člověk s dobrým srdcem, vyspělou morálkou a od pohledu mírnou, introvertní lidskou povahou, avšak mentální bariérou lidské schránky. Plně projevené Wilovo superego vedené silným kulturním pocitem sounáležitosti s utrpením společnosti má nyní možnost toto utrpení mírnit. Vše zcela legitimně, ospravedlnitelně a se zachováním podstaty svobodné volby. Zcela jednoznačně se projevuje jeho lidskost ve své plné, ryzí podobě, která je navíc i naprostým dementům v závěru explicitně potvrzena. Tedy minimálně jeho postava je komplexní ažaž.
    Jenže teď se konečně dostáváme k jádru pudla, tedy proč tyhle žvásty potím zrovna sem. Obecně negativní komentáře na CSFD mě příliš nepřekvapily, neboť na takto propagovaný film půjde každý, kdo dokáže zapnout svůj "smart"phone a čím méně film pochopí, tím více bude mít potřebu o něm psát. Některé výroky ve mě však postupně začaly vzbuzovat pocit nespravedlnosti vůči filmu, neboť jejich autoři museli mít v době promítání buď mozky nacpané popcornem nebo oči přišpendlené k mobilům. Jinak si nedovedu vysvětlit ty bláboly. A bohužel to odnesl autor tohoto blogu, který však byl se svou vcelku pěkně a profesionálně napsanou recenzí poslední kapkou. Výroky z předposledního odstavce, zejména:
    "Bylo by to v pořádku, kdyby šlo někomu fandit. Jenže díky špatnému vykreslení situace není celou dobu jisté, co chtějí vlastně tvůrci říct.",
    lze označit jednoduše za neopodstatněné. Film dle mého názoru ví přesně, co chce říct. Ano, má jistě chyby, je vidět že režisér je kovaný kameraman, ale poselství filmu, vykreslení postav i celkový plánovaný dojem jsou jednoznačné. Prosím tedy, negativní kritiku příště zakládejte na něčem tvrdším, než vlastním nepochopení díla. Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemusíš se tu urážet jen proto, že film, který považuješ za skvělý je zde poprávu označen jako nehorázná slátanina a nuda.

      Vymazat