Jsou jediná galská vesnička, která dokáže
odolávat nájezdům Césarových vojsk. Tentokrát ale nejde o potrhlé Galy. Tam už
to "Julek" dávno vzdal. Tentokrát je třeba vyrazit za čerstvými Římany
do Británie.
Ti Britové jsou blázni. Místo, aby si své problémy vyřešili sami, poprosí malého Gala Asterixe a jeho věrného přítele Obelixe, aby jim dodali kouzelný nápoj, kterým budou moci odrazit nájezd mocechtivého Césara. Jak už to tak u adaptací evropských
komiksů bývá, filmařům nicméně přišel jeden komiksový sešit na celovečerní film málo a
proto navíc vnořili zápletku s Normanďany, kteří hledají strach, protože
věří, že budou díky němu moci létat.
Točit hrané adaptace kreslených
komiksů/seriálů je poměrně ošidná disciplína. Hrané filmy totiž mají zákonitě
jiné vypravěčské postupy, než ty kreslené a v důsledku toho často vznikají
hybridy, které se nezavděčí nikomu (viz
třeba hraný Garfield). Ideálním přístupem je nesnažit se kopírovat originál, ale
přijít s vlastním pojetím. To se do jisté míry povedlo hranému Asterixovi.
Tedy, alespoň zpočátku. Jednička své kořeny nezapřela, přesto jste
nemuseli znát předlohu, abyste se u filmu dobře bavili. Snímek fungoval velmi dobře sám
o sobě. Dvojka už byla šitá na míru fanouškům, tam kde ale komiksy hýří svojí
jedinečnou poetikou, tam tvůrci přitlačili na strunu parodie. Výsledek byl
filmový ekvivalent teorie chaosu, jako zábavná jednohubka fungoval ale víceméně
bez problémů.
Trojka s podtitulem Olympijské hry
hraničila se znásilněním předlohy. A čtyřka v trendu pokračuje.
Kde začít. Těch bolestí je tolik, že by je
neustál ani na rány imunní Rocky Balboa. Začneme Asterixem.
V prvních dvou epizodách se ho zhostil neodolatelným způsobem Christian Clavier. Pro trojku však
již svolný nebyl (dal přednost serióznějším rolím) a vystřídal ho Clovis Cornillac, jehož pojetí Asterixe
připomínalo něco velmi nemocného. Tvůrci proto předali štafetu dále, ani
v případě čtyřky ovšem nevolili nejmoudřeji. Tentokrát hraje Asterixe Edouard Baer, který je o něco méně strašný, než Cornillac, ale ani to největší strniště
nemůže zakrýt fakt, že jde o téhož herce, který se v Misi Kleopatra ujal
role smolařského Otise. Castingový tah hodný zdrogovaného producenta.
Režisér Laurent Tirard si očividně
s látkou nevěděl rady. I když na sebe vrství
scény v určité logické návaznosti, naprosto jim chybí timing. Většina gagů
vyzní do ztracena a nepochybně drahá a pěkná výprava je zoufale prázdná a bez nápaditých
detailů. V pořadí již čtvrtý Asterix často dává vzpomenout na druhé hrané
Flinstoneovy: Hezky zabalené nic, z něhož se vytratilo kouzlo předlohy,
přirozenost nahradila afektovanost a dokonce i ty roztomilé slovní kotrmelce jsou
nenávratně fuč. Zůstala skořápka pro nejmenší, kteří se budou bavit čistě
proto, že je to barevné a 3D. Smutné.
Ani ty propojené komiksové linie nedrží pohromadě. Nomranďané nemají na hlavní zápletku naprosto žádný dopad. Většina scén
s nimi je křečovitě nudná (i když „Kill Bill“ pochod má šanci vyvolat úsměv) a
již tak zbytečně dlouhý film svou přítomností ještě natahují. Čtvrtý Asterix a Obelix má
neuvěřitelné 2 hodiny, subjektivně se zdá ale minimálně tři hodiny dlouhý.
Kapitolou samou pro sebe je český dabing, v němž se český distributor pokusil "vynalézavě" nahradit originální britský přízvuk jakousi podivně šmatlavou mluvou (viz trailer) a výsledek se nedá poslouchat. Je tedy dost dobře možné, že by film nepůsobil tak hrozně, kdyby byl uváděn v originále.
Kapitolou samou pro sebe je český dabing, v němž se český distributor pokusil "vynalézavě" nahradit originální britský přízvuk jakousi podivně šmatlavou mluvou (viz trailer) a výsledek se nedá poslouchat. Je tedy dost dobře možné, že by film nepůsobil tak hrozně, kdyby byl uváděn v originále.
Po dlouhé době se mi stalo, že jsem měl
obrovskou chuť z projekce odejít, protože film zkrátka v žádném ohledu nefungoval
(a omluvná věta „je to určené pro děti“ zde nemá své místo, neboť to
neplatí o předloze ani kreslených filmech).
Závěrný popsong už je jen posledním hřebíčkem do galské rakve (kde jsou ty
časy, kdy se na konci Asterixe zpívaly bardské písně u ohně). Podobně otravný
byl letos pouze Hotel Transylvánie. Tam se ale tvůrci zmohli aspoň na pár
výborných gagů. Nový Asterix postrádá i tohle málo. Ti Francouzi sou blázni.
Asi jim došel kouzelný nápoj.
Hodnocení: 30%
P.S. První díl jsem viděl naposledy v době
premiéry a měl na něj poměrné dobré vzpomínky. Schválně jsem si ho dal po
projekci znovu a stále to vidím na solidních sedmdesát procent, přičemž jsem si
současně oživil i mladistvou vášeň pro Laetitiu Castu v roli Falbaly. A internet ji znásobil.
Žádné komentáře:
Okomentovat