pondělí 23. dubna 2012

Recenze: Uncharted: Golden Abyss (PS Vita)

Indiana Jones videoherního světa má za sebou tři famózní kola na Playstation 3. Protože „péesko“ k Nathanu Drakeovi neodmyslitelně patří, v Sony nezaváhali a oblíbený hrdina křtí i novou kapesní konzoli PS Vita.

Od Sony je to odvážný krok. Vědomě se totiž příchodem Uncharted na Vitu vystavuje možné palbě. Série Uncharted platí za jeden z nejlépe hodnocených herních artiklů vůbec (stačí se podívat na recenze jednotlivých dílů) a je tudíž o to snazší verzi pro Vitu strhat, neboť je nejen s čím poměřovat, ale rovnou se poměřuje se hrou, která má excelentní grafiku i dokonale vyladěnou hratelnost. Smělý tah.

Ve výsledku jde nicméně o zcela oprávněné sebevědomí. A to přestože jde o první díl série, kterou nedělalo studio Naughty Dog. Kapesní štafetu přebralo Bend Studio s vědomím velké zodpovědnosti. V rámci toho vývojáři přistoupili k titulu s nejlepším možným přístupem. Nastudovali původní trilogii, vzali všechno, co bylo skvělé a pouze lehce opepřili svůj díl možnostmi nového hardwaru.

Uncharted: Golden Abyss předchází původním hrám, z děje to ale moc nepostřehnete. Spíše než plnohodnotný prequel připomíná hra další epizodu ze života Nathana Drakea, která se mohla odehrát kdykoli a nic by to na jejím vyznění nezměnilo. Na scénu se tentokrát uvede Drake s charakterově pochybným Dantem, aby záhy skončil po boku půvabné Chase, jež hledá svého dědečka. Ten zmizel kdesi na cestě za Zlatým městem a tady nastoupíte vy, abyste ho (a tudíž i město) našli.

… a ano, i Sally se ukáže, nebojte.

Nejpřekvapivější na novém Uncharted je to, že vlastně moc překvapivý není. Všechny klíčové mechanismy se povedlo bez problémů převést na Vitu a to včetně potřebné dynamičnosti a exotických lokací. Protože je Vita dotyková (nejen obrazovka, ale dokonce i zadní plocha přístroje), zatahalo Sony za páky a z Golden Abyss je plnohodnotný launchový titul. To znamená, že využívá naprosto všech možností konzole. Využijete fotoaparát (je v přístroji integrovaný), přední dotykovou plochou oprašujete předměty či skládáte puzzle a zadní využíváte pro šplhání po laně, otáčení předmětů či plutí na loďce. Přední část je též využitá v přímém boji, při sekání porostu a lze si jí ulehčit šplhání tím, že prstem naznačíte cestu a Drake následně provede přesun.


Dle očekávání něco v rámci dotykových inovací funguje lépe a něco hůře. Výborný (a přirozeně působícím) nápadem je oprašování či otáčení předmětů. Obstojně funguje i plutí na loďce či pomoc při lezení (i když to je opravdu jen berlička). Naopak v boji začne být nutnost zapojovat dotyk velmi rychle únavná (je škoda, že na rozdíl od šplhu je povinná) a i při sekání porostu je užívání dotyku nedomyšlené (napřed musíte provést všechny seky prstem a až poté se provedou). Nic z toho vám každopádně dojem z hry nezkazí, což je to hlavní. Velmi milým nápadem (ač využitým jen jednou) je též odhalení tajemství pergamenu přiložením přístroje ke světlu. Toho naopak mohlo být více!

Inovací je i větší počet bonusových předmětů. Ty se tentokrát neomezují na pouhé speciální artefakty, ale i sbírání fotografií a nejrůznějších útržků starých materiálů. Tradičně, jak bývá u série zvykem, je honba za poklady chytlavá a donutí vás k opakovanému hraní.


Hratelnost, vyjma zmíněné dotykovosti, je každopádně identická s předchůdci, takže znalci série budou od začátku doma. Grafická stránka je parádní a i když při bližším zkoumání vykazuje jisté rezervy (především vzdálené scenérie, slabší je i oheň), ukazuje konzoli v tom nejlepším možném světle. Nezaostává ani nahláškovaný dabing. Možná jen příběh mohl nabídnout více twistů, ale lepší neurážející dobrodružná klasika, než zbytečné experimentování. Nudit se rozhodně nebudete.

Překvapivá je délka. Dohrát hru zabere minimálně 12 hodin, což je na kapesní konzoli krásné číslo a subjektivně mi přišla hra (v dobrém slova smyslu) o něco delší, než třetí díl na Playstation 3.

Jakkoli Golden Abyss trochu ztrácí dějově a dokáže občas otravovat nutným užíváním dotykových fíčur, jde o plnohodnotný Uncharted titul ze stáje Bend studia. Hra snese srovnání se svými předchůdci a ukazuje možnosti PS Vita v plné palbě. Pokud jste hledali pádný důvod pro koupi nové kapesní konzole (a současně chtěli vidět její technickou sílu), tady ho máte. Stojí to za to.

Hodnocení: 90%

Žádné komentáře:

Okomentovat