sobota 2. června 2012

Recenze: Prometheus


Těžko bychom našli ostřeji sledovaný projekt, o němž fanoušci vášnivě diskutovali po všech možných koutek měsíce před premiérou. Velkolepá sci-fi, která nám „konečně odhalí původ lidstva a vetřelce“, je tady. Jak dopadla?

Snímek Prometheus sleduje příběh posádky stejnojmenné lodi. Doktora Elizabeth Shaw (Noomi Rapace) a její kolega/přítel Charlie Holloway (Logan Marshall-Green) zjistili, že jsou po celém světě, u různých civilizací, které se nikdy nemohly střetnout, zobrazeny stejné znaky. Dvojice usoudí, že jde o vesmírnou mapu vedoucí k našim stvořitelům. Jejich teorie přesvědčí Petera Weylanda (Guy Pearce), aby zainventoval nákladnou výpravu do vzdáleného koutu galaxie, kde by Tvůrci (jak naši hrdinové stvořitele nazývají) měli podle mapy být. Posádka úspěšně doletí do cíle. Místo kýžených odpovědí je čeká boj o holý život, který rozhodne o osudu celého lidstva.

Prapůvodním záměrem režiséra Ridleyho Scotta bylo oživit slavnou vetřelčí sérii prequelem, v níž by byl odhalen počátek vražedných stvoření. Během příprav však došel Scott společně se scenáristy k myšlence, že je látka dostatečně nosná, aby mohla jít mimo série. Z Vetřelce 0 se stal Prometheus, z regulérního prequelu samostatný film, jenž bude ke slavné hororové sérii pouze odkazovat.

Změnou byly způsobeny dvě věci – diváci se začali horlivě ptát, do jaké míry bude film s původní sérií provázán a studio napnulo všechny síly, aby „novou značku“ prodalo. Marketing, který Promethea provází, je vskutku unikátně propracovaný a ani Avatar se s ním nemůže měřit.

Na Promethea je proto vhodné se podívat dvojím pohledem.


Začnu z toho úhlu, že bych o nějakém vetřelčím fenoménu neměl přehled. Prometheus začíná tak, jak by mělo každé správné velkolepé sci-fi začínat. Rychlým úvodem, v němž se tvůrci s ničím dlouho nepárají a poměrně rychle nás přenesou na samotnou loď. Film tím ctí nepsaná pravidla žánru a staví se po bok Sunshine či Horizont události (oba filmu nezmiňuji náhodou, ale o tom až za chvíli). Od první minuty film diváky doslova bombarduje úchvatností. Kulisy jsou maximálně detailní a promyšlené, téměř každý druhý moment je příslibem něčeho velkolepého, režisér dokáže i ze zdánlivě jednoduchého momentu vykřesat geniální záběr a herci vypadají, že se pro své role narodili. Těžko lépe definovat filmový orgasmus, než jak vypadá prvních 30 minut filmu.

Po první třetině se stane to, co bývá u Scotta v posledních letech nemilým pravidlem. Náhodně se objevují postavy, o jejichž přítomnosti jsme prakticky neměli tušení a vše je bráno poměrně hopem. Dobře pro tempo, nejde se ale zbavit pocitu, že hodně důležitého zůstalo ve střižně. Scott s chutí točí čtyřhodinové filmy, jejichž plnou verzi vidíme až na videu. Vzhledem k tomu, jak perfektní práci odvádí, je to vlastně dobře. Čím více, lím lépe. Přesto jde o jistý podraz na diváky, kteří de facto nikdy v kině nevidí plnou verzi toho, co natočil. Nejsem si jistý, jestli to vyčítat jemu, nebo studiu. 

Nezávisle na tom je Prometheus i ve své druhé třetině úchvatný a opojný. Radost pramení především z toho, že Scott v nejvyšší možné míře využívá kulis. Ani ta nejdokonaleji vygenerovaná Pandora se nemůže měřit s fyzicky skutečně postavenou ukázkou architektury mimozemské civilizace.  

Lámat se film začne až v poslední třetině, kdy již tvůrci vyloží karty na stůl. Začne hektické zúčtování, v němž Scott po vzoru zmíněných Sunshine a Horizontu události nabízí nekompromisní vybíjenou. Filozofický přesah ustupuje stranou, stejně tak postavy (jednotlivé charaktery jsou - vyjma androida Michaela Fassbendera - celkově jen letmo načrtnuté) a Scott zcela otevřeně rezignuje na novou Vesmírnou Odyseu, přestože k ní má v prvních dvou třetinách slušně našlápnuto. Horší režisér by podobnou změnu tempa a žánru neustál a film odsoudil k tomu, že by ve svém finále takzvaně „sežral sám sebe“. Jenže Scott je PAN režisér a i lacinější kličky jsou v jeho podání natolik intenzivní, že mu je nakonec rádi odpustíte (přeměna Shaw v bojovnici je vyloženě strhující).

S finální třetinou se pojí nevyhnutelné zklamání. Očekávaná chytrá „nová“ sci-fi je nakonec pouhým naplněným osvědčené „staré“ žánrové škatulky. Precizně provedená, výborně odehraná (především Charlize Theron by už měla brát jen role silných žen) a v řadě momentů strhující. Škoda, že v tom scenáristé nedokázali najít i něco víc. V případě tvůrců Černé hodiny a Kovbojů a vetřelců to ale zřejmě bylo nevyhnutelné a nejspíš můžeme být rádi, že to nedopadlo mnohem hůře.

A teď k tomu, co Prometheus nabízí fanouškům Vetřelce.

Film se k sérii váže opravdu jen okrajově a mnohem častěji jde o citace filmařské (podobně natočená scéna), nežli dějové. Ano, dočkáme se odpovědí, ale jejich promyšlenost je minimální a ne vždy to hladce funguje s tím, co jsme již znali. Pokud by kupříkladu mimozemská loď z Promethea byla skutečně oním plavidlem, na němž jsou v jedničce nalezena vajíčka – a je to tak rozhodně podáváno – muselo se na planetě stát ještě něco, o čem film nevypráví. Jinak by těžko posádka lodi Nostromo našla pouhou jedinou loď a nikde v jejím okolí neobjevila trosky Promethea či ostatky posádky.

Je to rozhodně milý doplněk původní série, na druhou stranu jí vlastně odebírá onu znervózňující nejistotu, s čím máme dočinění. Prometheus navíc zdaleka nedosahuje hororové děsivosti svých předchůdců, čímž ale tvůrci nejspíše chtěli zdůraznit, že máme film opravdu vnímat samostatně.

Fanoušci vetřelčí série budou zklamáni, neboť film neposkytuje 1) dostatečně komplexní pohled na nastíněnou mytologii 2) ani v sobě nemá tolik z vetřelce (myšleno bytosti) kolik by si přáli. Na druhou stranu konečně víme „jak a proč“ a přestože nejde o nic světoborného, povedlo se tvůrcům vyhnout trapasu, což je v případě podobné látky úspěch. A ti, kteří přistoupí k filmu s čistým štítem, nezatíženi očekáváním, budou překvapeni, kolik bouře se urodilo ve sklenici vody, v níž se jen využívají osvědčené postupy. Všeobecná nadčasovost nakonec zůstane připsána pouze vizuálu a precizní Scottově režii. Vše ostatní už tu bylo. Pokud je to ale provedeno natolik dobře, nevidím důvod, proč si to v kině nezopakovat. Nenudil jsem se ani minutu. Jen ta „událost roku“ se nakonec nekoná. Temný rytíři, je to na tobě. Prometheova výprava je „jenom“ velmi, velmi dobrá.

Hodnocení: 85%

18 komentářů:

  1. Takže to bude zase USAcký slaďák...

    OdpovědětVymazat
  2. vynikajúca recenzia, so záverom plne súhlasím : tento rok boli top prometheus a DK rises. nuž....netopíri muž to musí vzit pevne do rukou.

    OdpovědětVymazat
  3. měl bych jedinou otázečku, chystám se na to, avšak se bojím 3D formátu. Ten kdo to viděl, může mi říct, zda to bude bombastické nebo z toho budou bolet oči..... Díky moc

    OdpovědětVymazat
  4. Výborný film,3D nutnost, souhlas s recenzí.Nešel jsem na Vetřelce, ale na Promethea. U mě za 90 procent. Petr

    OdpovědětVymazat
  5. Opravdu perfektně napsaná recenze. Já jsem velkým fanouškem vetřelců, ale tento film jsem bral jako zcela samostatný film. V každém případě to beru jako film, který odkazuje na vetřelce. Věřím i tomu, že i přímo na film Vetřelec (1979) a to, že tam určitě chybí to pojítko s filmem Vetřelec (1979), mě v žádném případě nemůže vytočit. Já jsem byl s výkonem filmu velmi, ale velmi spokojen. To co jsem chtěl, to jsem dostal. Nehledal jsem tam žádného vetřelce, nečekal jsem ani nějaké hypervraždění. Čekal jsem dobrodružnou a výpravnou sci-fi s odkazem na slizouny. A to přesně tě filmu obsaženo bylo. U mě jasných 100%. Darth Sidious z CSFD.CZ

    OdpovědětVymazat
  6. Žádné pojítko nemůže existovat. Planety jsou různé. Prometheus přistál na LV-233 a výsadkový člun z Nostroma na planetě Acheron (LV-426).

    OdpovědětVymazat
  7. žeru Scotta žeru jeho filmy a je pravda že událost roku se nekoná a tolik sem se těšil jo byl sem na promethea 2 krát máš dobrý recenze ber to vážně hodně

    OdpovědětVymazat
  8. Velmi schovívavé a tolerantní vůči panu Scottovi. Mě to přijde, že si tak doma u kafe sedl, řekl si s paní Scottovou, že ještě nemá 3D film, ale táto o čem to bude ? No mámo nevím, ale neboj vykrademe kde co , dáme tomu super formu / to umíme / a oni to zbaští. Takže asi tak. První dvě třetiny hezké na koukání, pak Céčková vybíjená.

    OdpovědětVymazat
  9. Nepatrim mezi priznivce americkych velkofilmu,ale u Promethea jsem udelal planovanou vyjimku.Vysledek?Rozhodne nelituji.Z vetrelci serie mam rad jednicku ,trojku a vyse recenzovany samostatny-nesamostatny projekt Prometheus bych jeho kvalitou smele zaradil nekde mezi.Film cloveka lehce vtahne do deje,prostredi ve kterem se hrdinove pohybuji je natoceno vice nez zdarile,fantasticky zahrana postava androida Davida,prijemny herecky vykon hlavni hrdinky (uz pri shlednuti filmu,,Muzi nenavidi zeny"jsem tusil ,ze o Noomi jeste uslysim),odpoved na vznik vetrelce a lidi zodpovezen,samotny vyskyt Tvurcu mile potesil.Co vytykam velmi je zbytecnost nekterych postav,jenz jsou ve filmu jaksi do poctu,pouze za ucelem jejich nasledne likvidace.Postava vedce ,,pankace"a jeho kolegy me doslova stvala,take postava kapitana lodi stala za prd(vsichni zmineni meli IQ tykve).Navic poslednich asi 35-40 min jsem mel pocit,ze to nabralo nejake zbrkle rychlo-tempo a zde se jen potvrdilo jak velky vliv ma strih na konecnou podobu filmu.Pokud pan Scott udela ve strizne par uprav,komparzovym postavam vtiskne nejaky hlubsi charakter,muze se casem stat z Promethea i kultovka...ostatne Blade Runner mel take nespocet sestrihanych verzi...Doporucuji.

    OdpovědětVymazat
  10. Mám pár otázek k tomu 85% hodnocení:

    - nepřijde ti debilní, že si chladná Teron jen tak zaprcá s černým kapitánem, protože maj prostě čas?
    -nepřijde ti debilní, že dvě imbecilní postavy (ten pankáč a ještě druhej) se jdou na noc schovat do té místnosti, od které předtím utekli, protože se báli?
    -nepřijde ti debilní, že Shaw je infikovaná mimozemským vetřelcem, uteče z vyšetřovny, vleze kapitánce do kajuty, odoperuje se na přístroji (který je pro muže - proč ho má Teron tedy v kajutě?) a poté vyjde ven, aniž by ji někdo naháněl? Nikomu nepřijde krajně nebezpečné, že někdo nakažený prostě běhá po lodi?
    -nepřijde ti debilní, že po operaci si prostě omyje krev a někdo řekne "deme zpátky do té hory, jdeš taky?" a ona prostě jde?
    -nepřijde ti debilní, když Idris Elba říká do vysílačky, ať mu řeknou kde v hoře jsou, když stojí u 3D mapy, kde mu bliká jejich pozice?
    -nepřijde ti debilní, že kapitán řekne "hoši, musíme tu loď zastavit, takže spácháme harakiri", načež ti dva dementi řeknou "oukej teda, tak jo - ale sázka pořád platí".
    -nepřijde ti debilní napsat, že Ridley "natočil jsem dva dobrý filmy a lidi mě přesto uctívají" Scott je PAN REŽISÉR?

    Džon

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takže tak nějak postupně (ale nezakrývám, že řada z toho, co řeknu, je osobní interpretace viděného a tudíž to nemusí být platné a lehce si to může kdokoli vzít za "výmluvu")
      - Jednání Vickers, že šla do soulože, bylo scenáristické polidštění a odlehčení postavy, abychom ji nevnímali jen jako chladnou mrchu. Z reakcí mého okolí to zafungovalo.
      - chování pankáče a "toho druhého" tam moc nefunguje, ale spíš mi vadí scéna "cha, šáhneme si na novou formu života".
      - to s tou operací je velmi zběsilá scéna. Neměl jsem tam moc pojem o reálném čase, ale přišlo mi, že než stihl cokoli někdo zalarmovat, odhalila Shaw Weylanda, který díky Davidovi částečně věděl, s čím má tu čest a proto to nikoho nevzrušovalo. V tu chvíli měli jako prioritu Weylenda.
      A Vickers měla u sebe ten přístroj kvůli otci (dost možná ta kajuta kdysi patřila jemu - jeho společnost, jeho loď).
      - vyhrála u ní touha "vědět". To, že nějaká postava projevuje nezvyklou fyzickou odolnost, mi v rámci filmu nepřijde zas tak nepochopitelné.
      - tuším, že měli díky bouři celou dobu rušení, takže sice viděl 3D model (který již byl napevno vytvořený na lodi), ale nechytal vždy signál, který se z tunelů přenášel
      - obětování ve prospěch "většího dobra" není v Hollywoodu nic moc nového :). A sázka pořád platí byla tuším řečena po "uvidíme se na druhé straně".
      - Filmy, za něž se Scottovi dostalo uznání (ať už akademického, diváckého, či obojího): Vetřelec, Blade Runner, Thelma a Louise, 1492: Dobytí ráje, Gladiátor, Černý jestřáb sestřelen, Americký gangster

      Vymazat
    2. Souhlasim, tech nelogickych uletu tam bylo jeste mnohem vice. Vetrelec je pro me kultovni zalezitost ale tohle...? Obrovske zklamani a stejne jako Avatar, shlednuto a zapomenuto.

      Vymazat
  11. Velmi pěkně jsi Tome Hardy odpověděl té Škebli :-)
    A díky za recenzi, libila se mi.
    NINJA

    OdpovědětVymazat
  12. MISHAB..........jasný že je tam spoustu kravin ale pustě si třeba Terminátora 4 že.......
    Prometheus mě zklamal a hodně protože sem očekával asi až moc 1 hodina pro mně scifi orgasmus a pak..hodnotil sem promethea 4 hvězdičkama no nejradši bych mu dal 3 a pul ale to nejde na CSFD
    A TOM HARDY má good recenze jen tak dál je to vtipné

    OdpovědětVymazat
  13. Jelikož jsem eště před kinem viděl těch 70% na čsfd, a žádné extra komentáře, byl jsem víc než dost překvapen! Film byl celkově zábavný, nějaké scény fakt imba, třeba ten porod. Jinak TOMe tvé hodnocení je v souladu s mým. :-)

    OdpovědětVymazat
  14. Parádní recenze.. Taky jsem, tak trochu sobecky, čekal od Promethea jasnou analogii s Aliens, což mě v prvních chvílích po shlédnutí filmu dost zklamalo, ale pak jsem se po vzoru spousty dalších nad tento fakt povznesl a začal vnímat Promethea jako samostatný film s několika odkazy na tvůrce a samotné vetřelce, což mi trochu spravilo chuť. Jinak, jak už zaznělo z mnoha stran, první cca třetina je skutečně sci-fi skvost hoden staré dobré školy, zbytek filmu pokulhává mezi nicneříkající a zmatečnou druhou třetinou a neuvěřitelně debilní závěrečnou vyvražďovačkou. Za tu první část bych neváhal dát i 10 kvězdiček na csfd, ale ten zbytek mi opravdu připadal, jako by tvůrci (filmu) ten konec dělali už v časovém presu a nepromysleli si předem, co vlastně chtějí říct.. Nejvíc mě asi štvala stupidita některých postav. Ale to je jen můj názor.
    Tome, piš dál své recenze, skvěle se čtou.. díky..
    zdraví Pitam z csfd

    OdpovědětVymazat