sobota 21. ledna 2012

Recenze: Underworld: Probuzení

Válka upírů a Lykanů (vlkodlaků, pro méně znalé) trvá od nepaměti. Lidé spor konečně odhalí a postaví se k problému dvou rodů virologickou logikou: rozhodnou se všechny „nakažené“ zabít. Selena (Kate Beckinsale) je místo eliminace strčena do mrazáku, odkud se po 12 letech náhodou probouzí. Zjišťuje, že oba rody prohrály a těch několik málo přeživších se ukrývá hluboko pod zemí. A také má mimochodem malou, aktivní dcerku. Pokud chce pro svou holčičku bezpečí, bude třeba obnovit řád na Zemi.

Série Underworld nikdy neměla ambice útočit na Oscary. Je určena těm, kteří milují upíry, vlkodlaky, latex, modrý filtr, krev, rychlou akci a matrixovské zpomalovačky. Brutální kalkul, ale docela funkční. Především jednička vytěžila z nastolené rovnice hodně a nebýt zbytečného romantického motivu (jenž bohužel protíná celou sérii) a koženého Scotta Speedmana, který charisma neviděl ani z rychlíku, mohl film aspirovat na klasiku žánru.

Místo toho jsme dostali obstojně fungující jedničku, o něco méně chutnou dvojku a vyloženě nudný třetí díl, který ze hry vyřadil klíčového hráče – Selenu. Co si budeme povídat. Pokud na něčem Underworld úspěšně staví, je to její ikonická bojovnice/milovnice, nahrazující opravdový charakter dokonalou postavou, věrohodnými akčními pózami a povelově střídajícím výrazivem. Funkční spojení. S pistolí to Kate proklatě sluší, její nasazení může konkurovat do žánru zapálené Mille Jovovich a na rozdíl od ní má výrazně větší „hot“ status“. Těsný Katein obleček nicméně dělá z Underworldu (i přes opakující se "romeo-julie" zápletku) spíše pánský klub. Nic proti tomu – dámy zase mají nechvalně proslulý Twilight.

Čtvrtý díl začíná nečekaně slibně. Rychle je nastíněn zápas „lidé vs. zrůdy“ a vybíjená může začít. Do ulic vtrhne armáda s celým zbrojním arzenálem a začne čistka, za níž by se nemuseli stydět ani v Londýně (kde nejspíš tvůrci nabrali i některé záběry z událostí nedávné doby). Ani poté film nepoleví. Selena se přepne z Algida módu na zabijácký stupeň a to do takové míry, že i znalci jejího charakteru budou mile překvapeni tím, s jakým ledovým klidem likviduje zástupy nepřátel. Čtyčka se skutečně s nikým a ničím nepáře, což v praxi znamená řadu stylových brutálních úmrtí, hodně krve a lahůdkových latexových zvrhlostí (jako bonus zatraceně originální masáž srdce).

Bohužel, jakmile se přestane střílet/kopat/trhat a nastoupí dialogy, začíná tempo filmu nebezpečně chřadnout. Základní zápletka není nikterak originální a většina herců nemá co hrát (záhadou je především účast Wese Bentleyho, který se ve filmu ohřeje možná dvě minuty). Je sympatické, že chtěli tvůrci dodat sérii trochu lesku angažováním zajímavějších tváří (Stephen Rea, Charles Dance), ale jejich využití je značně schematické. Ještěže je Underworld 4 oním vzácným případem, kdy akce převládá a co víc, je docela kvalitní a zajímavě nasnímaná.

Nepříliš šikovné je vykreslení upírů, kteří (až na Selenu, přirozeně) nikdy nepůsobili tak hloupě, neužitečně, neschopně a… ehm, bezkrevně. Kdyby měl jejich rod jednat a bojovat celou svou existenci způsobem, jak to dělají ve čtyřce, vymřeli by krátce poté, co Vlad nabodl na kůl posledního nebožtíka.

Underworld: Probuzení je v konečném součtu docela příjemným překvapením. Nenabízí nic nového, coby akční výplach v atraktivním vizuálním hávu s krásnou hlavní hrdinkou ale funguje velmi dobře. Ideální film pro čtenáře Maximu. Inu, proč ne. Občas jím sám rád prolistuju.

Hodnocení: 60%

P.S. 3D je ÚPLNĚ zbytečné. Aspoň, že je film titulkovaný...