sobota 19. května 2012

Recenze: 21 Jump Street

Když si „sympatický tlouštík“ (jak ho média s chutí nazývají) Jonah Hill vzal na své bedra reinkarnaci kultovního seriálu s Johnnym Deppem, fanoušci předlohy znejistěly. Otázka byla jasná: Co hodlá udělat s jejich modlou?! Výsledek je moderní poctou v tom nejlepším slova smyslu.

Jenko (Channing Tatum) je hezounek, jehož fyzické testy výrazně převyšují ty psané. Schmidt (Jonah Hill v nezvykle hubené verzi) to má přesně obráceně. Když se oba přihlásí k policejnímu sboru, dojde jim, by si mohli být nápomocní. Stanou se z nich nejlepší přátelé, jejichž představa akční služby rychle vystřídá nudná realita plná pochůzek a bezdomovců. Není se čemu divit, že se během první opravdové šance nechají unést. A úplně se zesměšní. Šéf okresku je za „odměnu“ přeřadí k obnovenému programu z 80. let v Jump Street, integrující mladě vypadající policisty do škol, kde roste kriminalita.

Prvním případem bratrů McQuaidových (jaké je krytí Jenka a Schmidte) je vypátrat distributora a výrobce nové syntetické drogy, jež před nedávnem zabila jednoho ze studentů.

Vytvořit dokonalý odkaz nějakému žánru vyžaduje nejen znalost tématu, ale i schopnost pracovat s jeho stereotypy nezávisle na předlohách, aby byl film všeobecně pochopitelný. Dokonalým příkladem zmíněného přístupu je dnes již kultovní trilogie Bláznivých střel, kdy je v zásadě jedno, jestli znáte parodované filmy. Klíčové je, že tvůrci vyhmátli slabiny samotného žánru, což je univerzálně srozumitelné komediální pravidlo, které nestárne. 21 Jump Street pracuje stejně.

Jde o ten typ filmu, u něhož se nedokážete zbavit pocitu, že se při jeho natáčení všichni ohromně bavili. Co scéna, to nějaká perla hodná citace. Ať už mluvíme o prvním zatčení, drogovém tripu, mejdanu, příchodu do školy či stěně slávy („Mami, mohli byste ty fotky dát pryč? Vypadám na nich jako dítě, co umřelo při autonehodě“). Celé to funguje jako dobře promazaný stroj.


Je to zásluha jak výborně napsaného scénáře, tak režie, která formou správného záběrování vždy dokonale podtrhne komičnost probíhající scény. Aby byl scénář, režie i herci v tak dokonalé symbióze, to se vidí málokdy. Za zmínku stojí i drajv, s jakým je film podáván. Dialogy jsou kulometné, scény nestagnují. Tempem Jump Street připomíná energického Scotta Pilgrima.

Jonah Hill a Chunning Tatum jsou navzdory všem očekáváním výborně sehraná komediální dvojka, oživující žánr buddy-movies (schválně, na kolik dobrých parťáckých komedií z posledních let si vzpomenete). I obsazení vedlejších rolí je stejně pečlivé, jakkoli nemají mnozí herci příliš co hrát. Naštěstí jim i na ploše pár pouhých vět scenáristé vždy dopřejí nějakou tu šťavnatou hlášku (fenomenální je v tomhle ohledu hlavně nasraný policejní šéf Ice Cube). A dojde i na „nejočekávanější cameo desetiletí“ (kdo bude pozorný, užije si ho ještě o něco dříve).


Podobná žánrově přesná a čistá zábava z policejních řad tu nebyla od Jednotky příliš rychlého nasazení (2007). Oba filmy spojuje láska k tomu, o čem vypráví, nadšení, schopnost vytvářet ve známých situacích nové zvraty a ochota jít v komediální rovině až na samotnou hranici (nikdy ji však lacině nepřekročit). Jediný rozdíl je v americkém a britském stylu humoru. A protože si dal zdejší tým opravdu záležet, nevychází z toho tentokrát US škola jako chudý příbuzný.

21 Jump Street patří k současné komediální špičce a je velmi smutné, že Falcon nakonec snímek vyřadil z plánu českých premiér. Hlavně, že jsme si mohli zajít na Jacka a Jill (2011), že...

Hodnocení: 85%

P.S. V IMDB listině je uvedeno, že si ve filmu střihl cameo i Richard Grieco. Jde o chybu.

Žádné komentáře:

Okomentovat