čtvrtek 23. května 2013

Recenze: 50 odstínů šedi (Kniha)

Fenomén. To je ošemetná škatulka. Fenomén vzbuzuje očekávání. Vášeň. Diskuze. Rozděluje. Tvoří tábory. 50 odstínů šedi si získalo čtenářky celého světa. Jiní se knize vysmívají. Jsem zvědavý člověk. Rád si udělám názor (i proto, že je snazší chladit/podněcovat diskuze, když má člověk opravdu co říct). O 50 odstínech šedi se hodně mluví. Je těžké tenhle fenomén přehlédnout. A to mi nedalo…

Pokud náhodou patříte mezi ty nepolíbené – kniha vypráví o naivní holce (je jí kolem dvaceti), která je pořád panna, má malé sebevědomí, nijak extra nevyčnívá, ale přesto se do ní zakouká neuvěřitelně pohledný boháč ukrývající tajemství. Že už jste to někde slyšeli? Jasně, Twilight přes kopírák. Příběh o nevinné nicce, jež najednou začne něco znamenat. Dá se chápat, proč mají podobné příběhy masovou oblíbenost. Jsou pro ženy malým nedostižným snem (stejným, jakým jsou pro muže Expendables). 

Je tu jedna jediná změna. Upíry vystřídala sexuální úchylka. Jeden by řekl, že to bude k zábavě stačit. A možná by i mohlo, kdyby autorka knihy E.L. James nebyla opravdu špatnou spisovatelkou.

První díl má úctyhodných šest set stran. A nestane se v nich vůbec nic! Dívka potká chlapce. Chlapec projeví zájem. Dívka nechápe. Chlapec znovu projevuje zájem. Dívka stále nechápe. Proletí se vrtulníkem. Sex. Dívka stále nechápe. Chlapec je zmatený. Sex. Let letadlem. Promoce. Dívka váhá. Chlapec nechápe. Dívka nechápe. Let letadlem číslo 2. Sex. Oba nechápou. Konec první části.

Prázdnější román by jeden pohledal. I když on to vlastně ani skutečný román není. Jde spíše o deník naivní holky, která ještě nemá moc co říct. Jen se neustále diví, všechno teatrálně prožívá a do toho hodně pochybuje. Hrdinka není dostatečně podnětná, aby měla skutečně co říct (přestože na tom kniha staví), takže zůstává poslední lákající položka: Zvrhlé sexuální prakticky v červeném pokoji.

Abych to vysvětlil. Sebastian Christian Grey (=chlapec) je člověk, který kdysi cosi prožil (autorka vám nicméně moc neprozradí, od toho jsou další díly, že…) a od té doby vyžaduje S/M sex. Dívku si odvede do červeného pokoje, kde ji může na různých místech spoutat a poté si nechat poskytnout orální/anální rozkoš, vanilku, nebo dívku patřičně vyšlehat tím, co zrovna bude po ruce. Ok, tohle je rozhodně něco, o čem se dá psát a je to vděčné už proto, že pořád v globálu vítězí jistá sexuální zdrženlivost (není se čemu divit, že se kniha těší extrémní popularity hlavně u starších žen).

Háček je v tom, že ani v rámci sexuálních experimentů není kniha důsledná. V úvodu Grey naservíruje smlouvu, kde jsou snad všechny možné praktiky (vyjma nekro/zoo/pedofilie). Velké gesto ale zůstane nenaplněno. Za celých 600 stran hrdinka pozná orál, klasiku, rákosku, naplácání rukou a to je všechno. Stačí jí, aby Grey jemně vzdychl a už je vzrušená. Když  o moc víc nepotřebuje ani k vyvrcholení, stává se z 50 odstínů šedi nechtěná parodie na laciné erotické paperbacky z počátku 90. let (které však byly lépe napsané a jejichž autoři někdy měli větší fantazii). 

Kniha 50 odstínů šedi dokonale reflektuje mysl své hrdiny – je naivním pohledem na sexualitu, který má tendenci se točit v kruhu nepodstatných otázek. Nemám moc radost z toho, že něco takového ženy považují za kvalitní a poutavé čtení. Na druhou stranu – kniha své čtenářky v podstatě učí, že být sexuálně naprosto povolná svému muži je základ. Takže pro nás chlapy vlastně dobře…

Hodnocení: 20%

7 komentářů:

  1. Az na to, ze to byl Christian a ne Sebastian....

    OdpovědětVymazat
  2. Čistá vykalkulovaná komercia. Štatisticky 86 percent žien má sexuálne fantázie aj vo chvíľach, keď sú so svojim partnerom. Takže kniha je destilát ženských úletov, onanistických predstáv a nemá nič spoločné s literárnym umením ako takým. Ale... Číta sa to ľahko, sníva sa pritom ešte ľahšie, ženská frustrovaná nevšímavým manželom, vzdorujúcimi deckami a despotickým šéfom zrejme nepotrebuje na snívanie Dostojevského...:-)

    OdpovědětVymazat
  3. Jsem mladá žena a naprosto s tímhle názorem souhlasim. Knihu jsem dočetla jen kvůli očekávání, na druhej díl kašlu. Mám trochu pocit že ze zajmavýho nápadu autorka sklouzla ke klasický americký love-story. Čekala jsem víc. Mnohem víc.

    OdpovědětVymazat
  4. Já musím říct, že mně se kniha moc líbila... Vím, že to asi není výkvět literatury, ale příběhem mě dostala, zpracováním...
    Mně záleží na tom, aby ve mně knížka vyvolala emoce, a to se téhle podařilo úplně suprově, takže si nestěžuju.
    Už mám předobjednaný i třetí díl http://www.sevt.cz/produkt/fifty-shades-freed-padesat-odstinu-svobody-l1569805/ a upřímně se na něj moc těším :-))))))

    OdpovědětVymazat
  5. Já už jsem dočetla i poslední díl a sdílím ten stejný názor. Připadá mi, že tu zůstalo hodně věcí nezodpovězených. Jediné štěstí bylo, že poslední díl už se rychleji pohybuje v čase. Ne jako předchozí díly den po dni.. Připadalo mi docela směšné všechno s tou přehnanou ochrankou. Upřímně, ikdyž je Christian Grey zvenějška úžasný a dokonalý, nemohla bych být jeho obětní beránek.

    OdpovědětVymazat
  6. Za vydání takový srágory by měla být autorka sama svázána a mělo by jít být veřejně nařezáno. Jedinej kdo na této knize zvládl 100% svojí úlohu byl marketing !!!

    OdpovědětVymazat
  7. Děkuji za výbornou recenzi, která mě jednou stranou pobavila víc než celá kniha svýma 600ti. Do puntíku souhlasím, byla to ztráta času a na ostatní díly nemám ani pomyšlení!!! Katka

    OdpovědětVymazat