čtvrtek 23. května 2013

Recenze: Pařba na třetí

Poprvé se zbořili ve Vegas. Podruhé vymetli Bangkok. Nyní se obě akce vrátí jako dobře mířený bumerang a vezmou naše hrdiny na třetí, nejepičtější výlet. Tentokrát už žádné „do němoty“, ale řešení dřívějších průšvihů. Je na čase tuhle kapitolu jednou provždy uzavřít.

Na začátku je třeba podotknout, že český název (a vlastně i ten originální) nedává v případě trojky smysl. Již nejde o pařbu (ani o kocovinu), ale o následky akcí předchozích. Příběh začíná úmrtím Alanova (Zach Galifianakis) otce. Vlčí smečka se sejde na pohřbu a zjistí, že se jejich divný kamarád stal ještě o něco divnějším. Před nějakou dobou totiž přestal brát léky. Dojde proto na intervenci, z níž vyplyne, že by měl Alan jet na léčení. Než tam však s Philem (Bradley Cooper), Stuem (Ed Helms) a Dougem (Justin Bartha) stihne dojet, jsou přepadeni mafiánem Marshallem (John Goodman). Ten unese Douga s tím, že ho zabije, jestli mu smečka nepomůže najít šíleného Chowa.

Nelze neocenit, že Pařba na třetí tentokrát otrocky nekopíruje schéma, ale snaží se přijít s něčím novým, ba co víc – dodat větší smysl zdánlivě nedůležitým okamžikům v předchozích dílech. Za to lze scenáristy jen chválit. Bohužel se potvrzuje, že Todd Phillips nemá pro žánr úplně cit. V první Pařbě šlo spíše o šťastnou chvilku. Tažení v Bangkoku (a stejně tak Na doraz) už nedokázalo dostatečně citlivě oscilovat mezi vtipným/debilním a vážným, přičemž opravdu geniálních momentů bylo poskrovnu. Třetí Pařba je na tom stejně. Emoce tu nefungují a humor je značně nevyvážený. Někdy zábavně absurdní (žirafa), jindy nevtipně snaživý (každá druhá Alanova hláška).

Problém je hlavně v tom, že pokud točíte trilogii, která do velké míry stojí na postavách, musíte mít nosné charaktery. A to se tu nekoná. V jedničce zběsilost samotných událostí prázdnotu hrdinů umě maskovala. Ve dvojce se ukázalo, že „Alan je jen blb, Phil sympatický drsoň a Stu hysterka“. Na tak chabé charakteristice, kdy skutečně nemají postavy nic dalšího vlastního, se zkrátka špatně buduje již třetí dějství. Na to je tu příliš malé propojení s divákem. O postavách jsme nic nevěděli a nevíme.

Pařba na třetí tak funguje do té míry, do jaké 1) máte pro hrdiny slabost a 2) zda chcete vědět, s čím filmaři přišli tentokrát. Bohužel to znovu není samotná pařba, která by byla divácky zdaleka nejvděčnější. Tvůrci sice tímto směrem ve finále na diváky pomrknou (okénko pro čtyřku být musí), ale už nezakryjí fakt, že od dvojky jedou na polomrtvém koni. Málem to do cíle chudák nezvládl.

Hodnocení: 50%