sobota 25. května 2013

Recenze: Star Trek: Do temnoty

Kapitán James T. Kirk a jeho posádka se vrací v dalším epickém dobrodružství. Tentokrát se vydají po stopách nebezpečného teroristy, který se neštítí vůbec ničeho.

James T. Kirk (Chris Pine) se stále nepoučil. Svou horkokrevností vyvolá incident, jenž by měl za jiných okolností velmi vážné důsledky. Na Londýn však zaútočí terorista (Benedict Cumberbatch), zabije mnoho členů Flotily a Kirk je vyslán, aby ho zlikvidoval. Zdánlivě jednoduchá mise se zvrhne v boj o přežití, který budou pro posádku lodi Enterprise životní zkouškou.

První Star Trek znamenal před čtyřmi lety pro značku nečekané oživení. Tvůrci se chytře vyhnuli srovnání, když vytvořili alternativní vesmír již proběhlých událostí.  Díky tomu mohl fenomén povstat z popela, aniž by popřel sám sebe. Nyní J.J. Abrams servíruje dlouho vyhlížený sequel. V něm tvůrci příliš nových témat nepřináší – znovu je tu ambiciózní, ale tvrdohlavý hlavní hrdina, jehož postoj k autoritám je značně na vodě a který musí projevit pokoru, pokud se má stát skutečně skvělým velitelem. Vstup do stejné řeky přesto nepůsobí dojmem nastavované kaše.

Abrams je totiž šikovný krejčí. Umě maskuje skutečnost, že se namísto nového příběhu dočkáme jen jakéhosi upgradu původní myšlenky. Těžištěm je v Do temnoty syrovější přístup – tentokrát jde o život. Jsme v hollywoodském blockbusteru pro celou rodinu, což přirozeně tupí hrany událostí, přesto budete během filmu na vážkách. Skutečně to všichni hrdinové přežijí? Ta otázka mi hned několikrát probleskla hlavou, což je nemalá zásluha dobře vykresleného záporáka, jehož se s bravurou sobě vlastní ujal Benedict Cumberbatch, známý především rolí seriálového Sherlocka.

Ambiciózní podívaná plná emocí (ve filmu se opravdu nešetří velkými slovy) by se lehce rozpadla, nebýt Abramse, který vše pevně drží v rukách. Pravda, ne každé vyznání padne na úrodnou půdu, především Spockovo emociální prozření vykazuje největší mezery, přesto ani jednou nepůsobí film trapně, což je u sci-fi fláku, kde hrdinové nosí přilehavé teplákové soupravy, samo o sobě úspěch.

Nejsilnější je Abrams každopádně v akci a gradaci dramatických situací. Nemusí vám být Star Trek blízký. Dokonce můžete mít na háku celý sci-fi žánru. Jakmile se ale spustí velkolepé akční scény, ať už na dně rvoucí sopky, v lodi volně padající vesmírem či na střeše plavidla letícího nad ulicemi města, těžko budete popadat dech. Abrams je skutečný mistr v dávkování napětí, nemluvě o neuvěřitelně sebejistém přístupu ve snímání scén. 3D sice není zdaleka tak využité, jak by se slušelo, v kombinaci s IMAX kamerami (Abrams je využil pro zhruba 30 minut filmu) a IMAX plátnem ale dokáže vyvolat iluzi solidní hloubky. Ta může slabším povahám klidně navodit závrať.

Star Trek: Do temnoty je zkrátka nejlepším příkladem toho, jak má vypadat drahý blockbuster, šitý na míru moderním kinosálům. Každý záběr vypadá neskutečně vypiplaně, triky jsou špičkové, herci hrají jako o život, nechybí překvapivé zvraty, chytlavé hlášky i emoce. Je tu všechno. Sice zmizel pocit něčeho nového (jednička přeci jen působila svěžeji), to ale nic nemění na dobrém výsledku.

Abrams tak se svým týmem pokračuje v kříšení polomrtvého fenoménu a úspěšně láká další nováčky do Hvězdné flotily. Možná se z vás nestanou nadšení trekkies, rozhodně se ale neubráníte pocitu, že s touhle posádkou rádi vyrazíte na další plavbu vesmírem. Snad se jí brzy dočkáme.

Hodnocení: 85%

P.S. Zarytým trekkies nepochybně nepůjde přes nos, jakým způsobem tvůrci uchopili Khana, který v původní sérii vypadal jako mužská varianta amazonky (kdežto Cumberbatch ho přetavil v brutálního britského elegána). Berte to jako důsledek evoluce. Dnes by původní styl stejně působil směšně.