pátek 31. května 2013

Recenze: Star Trek: The Video Game (PC)

Žijte dlouho a blaze. Ale ne s touhle hrou. S tou si užijete krátké a bolestné chvilky.

Jde o šťastný příběh se špatným koncem. Začalo to hezky - vývojáři z Digital Extremes údajně na hře pracovali více než tři roky a nic je netlačilo. Obrovskou oporou jim navíc byla samotná oficiální licence, kdy měli k dispozici hlasy všech herců, původní hudbu atd.. Díky tomu mohli vymodelovat známý vesmír do nejmenších detailů a dodat mu atmosféru filmové série. Co víc si přát?

Co třeba úplně jinou hru? Od tvůrců povedených titulů The Darkness II nebo Unreal Tournament by se dala chápat gamesa se slabší grafikou, nebo absencí originality. Ale přijít s vyloženě neodladěnou hrou, jejíž každou druhou minutu drtí bugy, špatné ovládání a nezáživné herní principy, to by člověk čekal od amatérů a ne zkušeného studia. Hra působí dojmem, že se na ní značně šetřilo.

Nebo jinak - grafika je průměrná, ale nejedna pasáž dokáže zapůsobit (dvakrát tolik, pokud patříte k fanouškům předlohy). Ozvučení je famózní, stejně tak dabing, v němž si užijete všechny členy posádky Enterprise. Protože hra začala vznikat dlouho před natáčením Do temnoty, pracuje s vlastním příběhem, který první a druhý film propojuje. Historka o ještěrech Gornech, kteří ukradnou Vulkáncům technologii Helios a s jejíž pomocí mohou vše zničit, je ze slabšího ranku, ale dá se s ní pracovat. Takže kde se šetřilo? Hlavně na testování. Hra je založená na kooperaci, což znamená, že i v sólo kampani nikdy nejste sami. Hru prochází duo Spock/Kirk, na začátku si z nich můžete vybrat (což by mělo mít vliv na hratelnost, ale nemá) a poté se připravte na značně frustrující jízdu.

Pokud totiž zrovna nemáte po ruce kamaráda z masa a kostí, stává se z videoherního Star Treku frustrující přehlídka festivalu idiotů. Že se nepřátelé chovají tupě a věčně se schovávají za překážky způsobem, aby šli trefit, to je jedna věc. Působí to komicky, ale aspoň vás hra nikde zbytečně nezdržuje. Horší je parťák. Věčně se někde zasekává, je pomalý, má tendenci se vystavovat nebezpečí (což ohrožuje i vás, neboť ho musíte oživovat), zkrátka jen působí problémy. Namísto dobře promazané dvojky si často budete připadat, že se taháte po úrovních s Rain Manem.

Logicky z toho vychází, že když si k téhle virtuální cestě přizvete kamaráda, je výsledek o poznání lepší. Pořád vás budou otravovat nejrůznější bugy a stereotyp, hra s někým, jemuž to myslí, je ale přeci jen záživnější. Bohužel i přímá kooperace nemůže zamaskovat nezáživnost celého herního schématu (nic na tom nemění snaha o zpestření formou různých miniher), zbytečné vylepšování postavy (v pohodě hru projdete bez jediného upgradu) a zmatečné vesmírné bitvy.

Star Trek: The Video Game mohla být opravdová pecka. Měla všechny předpoklady. I přes letitý vývoj to ale vypadá na hru bez jediného betatestu. Pokud jste vášnivý trekkie, máte stejně zaměřeného kamaráda a jste schopni přimhouřit obě oči, může vám hra zpestřit víkend. V opačném případě se připravte na nejhorší. Když to uděláte, může vás výsledek jen příjemně překvapit.

Hodnocení: 45%

Za zapůjčení hry k recenzi děkuji internetové prodejně Gamesarena.cz